bogbloggere

I foråret 2020 træder jeg ind i mit andet år som bogblogger – og jeg er så småt ved at forvandle min blog til en lille virksomhed. Det er bare ikke så let, som det lyder. For økonomi er lidt af et tabu i bogblogger-branchen. 

Forlagene forsyner mange bogbloggere med gratis anmeldereksemplarer til gengæld for en omtale på bloggerens sociale medier/website. Men derudover betaler de intet for al den tid, som bloggeren bruger på at promote forlagets titler.

Men hvorfor er det sådan for bogbloggere, når nu vi sameksisterer med andre influencers inden for mode, livsstil og skønhed og disse tager sig godt betalt for omtaler på deres sociale medier? 

Jeg forstår ikke, hvor vi er de eneste, der ikke bliver betalt for alle de timer, som vi bruger på at læse, anmelde og promovere en bog.

Hvis du modtager en gave som bogblogger, journalist eller what ever du er – så er den skattepligtig. Hvis du modtager et produkt til gengæld for en eller anden form for modydelse, skal der betales Skat. Hvilket faktisk er en af årsagerne til, at jeg låner mine bøger på biblioteket, for det kan aldrig betale sig at blogge for gratis produkter.

Vores troværdighed er vores varemærke

Måske tænker du … ”Hvordan kan jeg stole på, at bloggeren overhovedet kan li’ bogen, når han/hun bliver betalt for at promovere den?”

Her må jeg drage den konklusion, at andre influencers, der modtager betaling for deres sponsorerede indlæg sagtens kan finde ud af den balancegang – til stor glæde for deres følgere, der bliver præsenteret for emner, de måske ellers ikke selv havde fundet.

Honorar eller ej. Så ved jeg, at det er de færreste, der vil sælge deres ærlige mening for et honorar. Som bloggere lever vi af vores mening og troværdighed. Det er dét eneste vores følgere forlanger; at vi fortæller dem vores ærlige mening. Hvis troværdigheden forsvinder, har vi heller ingen følgere. 

Et liv som fuldtidsblogger

Min drøm er at blogge på fuld tid. Som det er nu, kan bloggen ikke engang dække de årlige udgifter til mit webhotel og domæne.

Vores meninger og det indhold vi skaber, er ofte med til at afgøre, om en bog bliver en succes eller ej. Så hvorfor er det ikke et honorar værd?

Jeg har fuld forståelse for at de små selvudgivere og indieforlag ikke har økonomien til at betale. Intet er sort/hvidt.

Mit indlæg kommer af en snak, som jeg efterhånden møder alt for ofte. Jeg fortæller om min blog – og folk tror, at jeg vælter mig i penge for de mange anmeldelser.

Indsatsen svarer til en hel dag uden løn

Når jeg fortæller dem, at arbejdet svarer til at møde ind på arbejde en hel dag – og gå hjem uden løn, rykker det fuldstændigt ved det billede, de har af en blogger.  

For mange af os er dét her ikke bare en hobby. Det er en livsstil. Vi går virkelig op i bøger, forfattere, events og messer – og er enormt loyale overfor branchen og forlagene.

Derfor synes jeg, det er på sin plads at blive honoreret for den passion, vi bogbloggere har til bøgerne. 

Jeg tænker, at forlagene har alt at vinde på et økonomisk samarbejde, hvor der kan stilles krav til brug af hashtags, stil/tone, grafik, frekvens og målgruppe. Hvorimod et pro bono samarbejde er langt mere ukontrollabelt.

 Læs mit indlæg om livet som bogblogger her.